De successen die geboekt worden met een koolhydraatarm dieet zijn overweldigend. Wil je overbodige gewicht kwijt raken, maar weet je nog niet precies hoe? Het juiste koolhydraatarm dieet kan een perfecte uitkomt bieden. Echter niet alle koolhydraatarm diëten zijn even gezond, effectief, gunstig voor de portemonnee en even blijvend op de lange termijn.

Vandaar dat ik op zoek zijn gegaan naar het beste koolhydraatarm dieet van het moment waarbij de kilo’s er ook echt afblijven en je gezondheid beter wordt!

Scroll naar onderen als je gelijk door wilt naar onze bevindingen over het ‘beste koolhydraatarm dieet van 2017‘. Of lees hieronder eerst rustig door waarom een koolhydraten dieet nu eigenlijk zo uitzonderlijk krachtig  is.

Afvallen is niet moeilijk, maar je moet wel weten hoe.

Wat is een koolhydraatarm dieet?

Een koolhydraatarm dieet (in het Engels ook wel bekend als een low-carb diet) is een ‘dieet’ waarbij je koolhydraten beperkt en deze voor een groot deel vervangt met gezonde vetten en eiwitten. Vaak gaat het dan over het vervangen van bewerkte voedingsmiddelen zoals rijst, snoepjes, frisdranken, brood (wit), pasta etc.

Koolhydraten vindt je natuurlijk in vele voedingsbronnen terug. Denk hierbij aan granen, suikers, vezels en alcohol. Dus brood en pasta zijn rijk aan koolhydraten.

Ik kan al raden wat je denkt, “moet ik dan zonder brood gaan leven?”

Nee!

Je mag nog steeds meer dan genoeg verschillende soorten producten eten, maar er zijn wel een aantal producten die je beter kunt vermijden. Je gaat dus geen honger lijden.

Kort samengevat: je gaat koolhydraat rijke producten zoveel mogelijk aan de kant zetten.

Het zal je misschien al zijn opgevallen dat ik het woord ‘vet’ nog niet heb gebruikt. Dat is ook, omdat het hier weinig mee te maken heeft. In tegenstelling van wat de media steeds roept, zijn vetten niet de hoofdoorzaak van overgewicht, maar dat zijn juist de koolhydraten die zorgen voor overtollig lichaamsvet.

Op basis van wetenschappelijk onderzoek is bewijs naar voren gekomen dat koolhydraten de oorzaak zijn van het overgewicht probleem in de westerse maatschappij. Een van de onderzoeken is bijvoorbeeld die van David Ludwig, hoofd van de New Balance Foundation Obesity Prevention Center.

Wil je een voorbeeld afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?

Klik hier en afslankcoach Oscar stuurt het gratis naar je toe.

Glucose en insuline

In dit gedeelte ga ik je kort uitleggen wat er in je lichaam gebeurt als je teveel koolhydraten eet. Je mag gerust verder scrollen als je het niet wilt weten. 😉

Wanneer je koolhydraten eet, wordt het omgezet tot glucose. Vervolgens wordt glucose door je bloed getransporteerd naar de cellen in je lichaam om daar omgezet te worden tot energie. Glucose wordt door je lichaam getransporteerd door het hormoon insuline. Misschien dat je het wel eerder hebt gehoord.

Des te meer glucose aanwezig is, des te meer insuline nodig is om het te verplaatsen. Het is bij dit proces belangrijk dat je lichaam glucose snel uit je bloedbaan verplaatst, gezien teveel glucose gevaarlijk is.

Een deel van de glucose wordt omgezet tot energie en het overige gedeelte (lees: meer binnen krijgen dat we nodig hebben) wordt omgezet tot lichaamsvet. Normaal gesproken is dit geen probleem. Het is juist erg positief als je niet beschikt over voldoende eten elke dag, zoals onze voorouders (oermensen), maar dat is tegenwoordig niet meer het geval.

In onze huidige samenleving/voedingspatroon krijgen we ongelofelijk veel koolhydraten binnen dat er sprake is van een chronische te hoog insuline niveau. Het te hoge glucose gehalte wordt dus steeds omgezet, maar wordt nooit meer verbrand, gezien daar geen behoefte voor is.

Een koolhydraatarm dieet volgen, is dan je enige methode om dit probleem op te lossen.

Maak jij onnodige fouten die het afvallen vertragen?

Doe deze test van Oscar en ontdek je “Afslank IQ”.

Koolhydraatarm dieet lijst

Eet: rund, lam, kip, gevogelte, vette vis, zeevruchten, eieren, groente (spinazie, boerenkool, ui, tomaat, wortel, courgette, etc.), avocado, volle melk, volle- en Griekse yoghurt, noten, zaden, olijf- en kokosolie

Eet beperkt: fruit, havermout, gedroogd fruit, quinoa, bruine rijst, zoete aardappelen, bonen (zwarte, garbanzo, kidney, ogen en navy bonen) en donkere chocolade (75%+ cacao).

Vermijd: suiker, siropen, brood, pasta, rijst, graanproducten, ontbijtgranen, bloem, snoepgoed, koekjes, gebak, ijs, frisdranken, vruchtensappen uit pak, kant-en-klaar producten en kunstmatige zoetstoffen.

Naast deze lijst heb ik nog een belangrijke kanttekening wat essentieel is voor het succes. Vermijd suikers! Als je een product in de supermarkt koopt, bekijk dan goed wat er in het ingrediëntenlijst vermeldt staat. Suiker is een erg slechte koolhydraat en wordt door vele fabrikanten onder andere namen vermeldt. Ze noemen het vaak glucose-fructosestroop, dextrose, fructose, sucrose, siroop of glucose. Als het eigenlijk eindigt met ‘ose’, of het siroop of stroop wordt genoemd, dan is het een suiker. Dat betekent dus dat je het links moet laten liggen.

Koolhydraatarm dieet en fruit

Fruit bevat van nature suikers (fructose). Dit is echter niet te vergelijken met suikers die je bijvoorbeeld bij fris binnenkrijgt. Fruit bevat vele vitamines en mineralen die hard nodig gaat hebben. Daarnaast zijn ze een uitstekende bron van vezels.

koolhydraatarme dieet recepten

Lekkere en makkelijk te maken koolhydraatarme dieet recepten zijn belangrijk voor het succes van je dieet. Dergelijke diëten moeten gezond, makkelijk, lekker en weinig koolhydraten bevatten.

Hieronder kun je een aantal recepten terug vinden die het voor je makkelijker moeten maken om een start te maken met het dieet.

Wat zijn de voordelen van een koolhydraten arm dieet?

1. Wanneer je koolhydraat arm begint te eten dan herstel je ook gelijk je hormoonbelans. 2. Je gaat ervaren dat je meer energie hebt. 3. Binnen een aantal weken ervaar je ook dat je nachtrust steeds beter wordt en je concentratievermogen toeneemt.

Koolhydraatarm dieet weekmenu

Ik heb van vele lezers begrepen dat koolhydraatarm eten een grote verandering is in hun voedingspatroon. Dat zien velen als iets negatiefs, maar juist het tegendeel is waar. Dit is juist positief gezien het betekent dat je door dit dieet toe te passen je veel gewicht gaat afvallen.

Om dit proces voor je makkelijker te maken, hebben we hieronder een koolhydraatarm dieet weekmenu voor je gemaakt. Er is dus rekening gehouden met wat wel en niet mag.

Ontbijt: Omelet met een groentes op laag vuur gebakken in olijf- of kokosolie. Ontbijt: Twee gekookte eieren met een avocado. Ontbijt: Yoghurt met een handvol noten. Ontbijt: (Biologische) bacon met ei. Ontbijt: Boerenkool smoothie, ananas en yoghurt.

Lunch: Avocadosalade met olijfolie en wat zeezout. Lunch: Smoothie met banaan, blauwe bessen, kokosmelk en een schepje gojibessen. Lunch: Salade met noten, appel, limoensap en rucola. Lunch: Quinoa rijstwafels met stukjes avocado en walnoot. Lunch: Bonensalade met ei, paprika, sla en rucola.

Diner: Gegrilde kip met gestoomde groentes. Diner: Gegrilde gamba’s met groentes. Diner: Wok met groentes en vis. Diner: Kalkoenrollade met groentes. Diner: Gegrilde kipvleugels met groente.

Laat ons gerust weten wat je van het koolhydraatarm dieet weekmenu vondt, we zijn namelijk altijd bezig om onze website te verbeteren.

Hoe beginnen met zo een koolhydraten dieet?

Nu je weet hoe een koolhydraatarme dieet werkt, weet je ook dat dit een dieet is waar je snel van afvalt. Nu is het tijd voor actie! Ik ga je nu een aantal tips meegeven, zodat je kans op succes groter wordt.

1. Zorg voor de juiste boodschappen: zolang je geen koolhydraatrijke producten in huis hebt, kun je ze ook niet eten. Koop ze dus niet. Deze tip kan misschien erg voor de hand liggen, maar door deze tip ook echt te volgen, vergroot jij je kansen op succes.

2. Zorg voor gezonde snacks: Wortels, komkommers, nootjes of een stuk fruit. Leg je snacks van te voren klaar, zodat je niet in de verleiding wordt gebracht om iets te eten waar je later spijt van gaat krijgen.

3. Begin gelijk goed: Als je al gelijk goed begint en je snel resultaten ziet, dan blijft je motivatie hoog en val je ook niet terug in een oude patroon. Er is niet vervelender dan een poging tot afvallen zonder daadwerkelijk resultaat.

4. Verwijder alle koolhydraatrijke producten uit je keuken. Het is vooral in de avonduren erg verleidelijk om even iets te snacken tijdens het kijken van je favorieten tv-programma. Als het er niet is, kun je het ook niet eten.

Volg de 4 bovenstaande stappen op en je zal in de eerste week al tot wel 2 kilo lichaamsvet verbranden.

Koolhydraatarm dieet pakket

Het Slanker leven plan van vitadis is de perfecte koolhydraatarm dieet pakket voor jou. Het bevat echt alles wat je nodig hebt. Van koolhydraatarm koekjes tot pudding. Persoonlijk ben ik een groot fan van koolhydraatarm koekjes 🙂

Koolhydraat arm dieet ook voor vitadis

Ontdek het Vitadis Koolhydraatarm dieet (Tijdelijke actie..)

Een Eiwitrijk En Koolhydraatarm Dieet

De perfecte mix: eiwitrijk en koolhydraatarm dieet gecombineerd

Een dieet dat gebouwd is met het principe “eiwitrijk en koolhydraatarm” zijn de diëten die het meest effectief en gezond zijn voor de lange termijn. Vandaar dat het vitadis dieet ook zo effectief gebleken is. Het is namelijk een eiwitrijk en koolhydraatarm dieet.

Waarom is dit nou zo effectief?

Dat komt voornamelijk, omdat een koolhydraat arm dieet gericht is op het verminderen van je energie inname zodat je lichaam kan beginnen met het verbranden van vet voor energie. Maar velen vergeten te vermelden dat het hierbij essentieel is dat je wel voldoende eiwitten voor moet binnen krijgen.

Dat is dan in een notendop uitgelegd waar een eiwitrijk en koolhydraatarm dieet zo effectief is in de praktijk.

Slank snel af met simpel te maken afslank recepten van Oscar

Oscar Helm heeft een zeer effectieve methode ontwikkeld om af te slanken. Ondertussen heeft hij hier al duizenden mee geholpen.

Zijn methode is volledig wetenschappelijk onderbouwt en geeft je de exacte stappen naar een slank en sexy lichaam.

Er staan meer dan 100 recepten in zijn boek, dus voor ieder iets wat ie lekker vindt.

Volgens Oscar komt uit zijn klantenonderzoek naar voren dat 66% van de mensen aangeeft af te vallen met zijn methode, een getal dat vele malen hoger is dan andere diëten.

Bekijk hier direct zijn heerlijke recepten:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

Vorige artikel

Review Groene Smoothies Boek – Praktische Smoothies

Volgende artikel

Oranje Spinazie Smoothie - Weerstand Booster

De Auteur

Fenna Kroes

Uit eigen ervaring weet ik hoe moeilijk het is om af te vallen. Na mijn studie voeding en diëtiek heb ik besloten om mijn kennis te delen.

23 Comments

  1. marina draijer

    wat voor smoothies zou je eventueel kunnen maken met koolhydraatarm?

  2. jaimy

    Hallo 🙂

    Ik ben vorige week begonnen met koolhydraatarm eten. Het gaat tot nu toe goed naar mijn idee, maar ik wil toch graag een check van iemand die er meer verstand van heeft of ik het goed doe. Voorbeeld van wat ik eet:

    ochtend: gekookt eitje
    Tussen: 2 plakjes kipfilet
    middag: omelet (2x eiwit 1x eidooier) met 2 plakjes ham
    Tussen: magere kwark
    avond: sla met kip, avocado, paprika, ui, ontbijtspek, komkommer.
    tussen: manderijn

    Ik hoor graag een reactie.

    Groetjes, Jaimy

    • Hoi Jaimy,

      Dit ziet er goed uit! Wat zijn je resultaten tot nu toe? Het is erg belangrijk om naar je lichaam te luisteren.

  3. Rubie

    Hallo Fenna,

    Wat een top dieet. Past rode biet bij koolhydraatarm dieet?

    Groetjes

  4. Carmen

    Hallo

    Twee weken geleden met het koolhydraatarm eten. Ik ben in die 2 weken 10.5 kilo afgevallen. Alleen ben ik nu dus erg moe en steeds duizelig en heb hoofdpijn. Enig idee hoelang dat gaat duren. Ik zit nog lang niet op mijn streef gewicht dus wil ook geen koolhydraten gaan toevoegen.

    • Hallo Carmen,

      het is niet de bedoeling dat je geen koolhydraten meer eet, maar in beperkte mate. Hou er rekening mee dat je voldoende eet en gevarieerd, zodat je wel de benodigde mineralen en vitamines binnen krijgt.

  5. Robina

    Ik heb eens gehoord dat je koolhydraten uiteindelijk wel nodig hebt voor je spieren, is dat een fabel of niet?

  6. annemarie

    Mijn moeder heeft geen internet, daarom heb ik even je artikel uitgeprint. Ze is een paar kilo’s te zwaar en dit zal haar vast helpen om te besluiten wat ze wil.

  7. Peter

    Sinds kort ben ik ook begonnen met een koolhydraat arm dieet. Dieet bevalt me eerlijk gezegd prima. Ik val nu gemiddeld 3 kilo af per twee weken.

    Aanrader dus!

  8. marieke vd hof

    Hallo Fenna,

    Ik volg je site al ruim 2 jaar en ben erg geholpen met je tips en aanbevelingen. Sinds een paar maanden ben ik gestopt met rijst, pasta en aardappelen. ook eet ik sinds een paar dagen verspreid over de dag. Het fijne nu is dat ik mijn koolhydraten binnenkrijg via fruit. Sinds ik geen koolhydraten meer neem voel ik me juist steeds beter! Als tussendoortjes nu ik nu kwart en eieren.

    Nogmaals bedankt!!

  9. Tom

    sinds kort ben ik druk met mijn eigen samengestelde dieet wat arm is aan koolhydraten. Dit is mij erg goed bevallen. In drie weken tijd ben ik 2 kilo kwijtgeraakt. Ik ben hier erg blij mee.

    Ik ben druk bezig om het proces nog sneller te laten verlopen. ik zit er zelf aan te denken om meer te gaan doen met eiwitten. Ik hoor ook veel over goede ervaringen met een dergelijke eiwit dieet.

  10. Mieke

    je kan ook kolydraaraatarm brood eten
    verkrijgbaar bij bijna elke bakker of supermarkt.
    succes!

  11. magda

    Hallo,
    Even een vraagje mag kwark ook ipv yogurt?
    En wat voor fruit kan ik het beste nemen en hoeveel stuks per dag is dan toegestaan?
    Groetjes magda

    • Hallo Magda,

      Kwart in plaats van yoghurt is geen probleem. Het aantal stukken fruit is echt afhankelijk van wat je neemt en je lichaamsopbouw. Dit kan per persoon namelijk erg verschillen.

  12. marije

    Hallo,

    Ik vraag me af of er ook weekmenu’s zijn,
    zo ja, kan ik deze ontvangen?

    Gr Marije

  13. eef

    Hallo,

    Handige site 🙂

    Is er fruit dat je wel moet vermijden?
    Zitten er in volle en Griekse yoghurt geen suikers?
    Andere groenten zoals broccoli en paprika mag ook?

    Groetjes

    • Hallo Eef,

      Fruit zoals bananen zou ik wel vermijden gezien de hoeveelheid koolhydraten.

      Probeer eigenlijk vooral koolkydraten te vermijden. (magere)Yoghurt zou ik blijven nemen gezien de eiwitten die het bevat.

  14. Fred

    Beste Fenna,
    Top dieet , ik hoop dat ik het ga volhouden. Tot nu toe gaat het echt goed. Ik had een aantal vraagjes over het bovenstaande

    Hoe zit het eigenlijk met mango? Ik ben gek op mango maar het is natuurlijk een erg zoete fruitsoort.

    Groetjes.

  15. Karin

    Bedankt voor de recepten fenna! Een video hierover zou makkelijker zijn 🙂

    • Dag Karin, helaas maak ik zelf geen video’s. Wel heb ik een Engelstalige video gevonden waarin dit dieet ook uitgelegd wordt.
      Zie hieronder:

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *